System INFRAIL
Na poniższych obrazkach zaprezentowano wyniki pomiaru w postaci map chwilowej intensywności zużywania (3 klasy: 1 – niska, 2 – średnia, 3 – wysoka) i klas kontaktu. Zastosowanie systemu INFRAIL pozwala na głębsze zrozumienie zjawisk dotyczących zużywania występujących na styku koła z szyną. Umożliwia rejestrowanie zużywania podczas jazdy pojazdu szynowego, pozwalając na odniesienie obserwacji do zmieniających się warunków jazdy, eksploatacji oraz torowiska. Dotychczas wykorzystywane metody pomiaru zużycia kół i szyn opierają się na skumulowanych efektach zużycia (zmiana profilu, ubytek masy), co nie pozwala na określenie przyczyn zużywania. Z systemem INFRAIL to możliwe – zapoznaj się z możliwościami systemu w dalszej części tej strony!

Lewa strona: zidentyfikowane klasy kontaktu podczas przejazdu tramwaju. Prawa strona: oszacowana chwilowa intensywność zużywania się koła i szyny.

Chwilowa intensywność zużywania lewego koła podczas przejazdu po łukach o małym promieniu.
Nagrzewanie się lewego koła podczas przejazdu po łukach o małym promieniu.


Zestawienie zidentyfikowanych klas kontaktu oraz intensywności zużywania się kół i szyn podczas przejazdu po torze prostym oraz o dużym promieniu.
Poniżej zaprezentowano przykładowe klasy kontaktu koła z szyną.
![]() jednopunktowy zew. / klasa zuż.: 2 | ![]() jednopunktowy obrzeże / klasa zuż.: 3 | ![]() wielopunktowy wąski / klasa zuż.: 3 |
![]() wielopunktowy szeroki / klasa zuż.: 3 | ![]() konforemny / klasa zuż.: 1 | ![]() krzyżownica / klasa zuż.: 3 |

Prezentowane wyniki opracowano we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu sp. z o. o.
Zastosowania systemu INFRAIL:
- Pomiar chwilowej intensywności zużywania koła i szyny
- Poszukiwanie przyczyn wzmożonej emisji drgań i hałasu
- Testy środków modyfikujących tarcie
- Dobór prędkości eksploatacyjnej
- Porównanie zachowania dynamicznego pojazdów
- Weryfikacja nowych profili kół oraz par koło-szyna
Mapy wykonano przy wykorzystaniu aplikacji kepler.gl.