System INFRAIL

Na poniższych obrazkach zaprezentowano wyniki pomiaru w postaci map chwilowej intensywności zużywania (3 klasy: 1 – niska, 2 – średnia, 3 – wysoka) i klas kontaktu. Zastosowanie systemu INFRAIL pozwala na głębsze zrozumienie zjawisk dotyczących zużywania występujących na styku koła z szyną. Umożliwia rejestrowanie zużywania podczas jazdy pojazdu szynowego, pozwalając na odniesienie obserwacji do zmieniających się warunków jazdy, eksploatacji oraz torowiska. Dotychczas wykorzystywane metody pomiaru zużycia kół i szyn opierają się na skumulowanych efektach zużycia (zmiana profilu, ubytek masy), co nie pozwala na określenie przyczyn zużywania. Z systemem INFRAIL to możliwe – zapoznaj się z możliwościami systemu w dalszej części tej strony!

Lewa strona: zidentyfikowane klasy kontaktu podczas przejazdu tramwaju. Prawa strona: oszacowana chwilowa intensywność zużywania się koła i szyny.

Chwilowa intensywność zużywania lewego koła podczas przejazdu po łukach o małym promieniu.

Nagrzewanie się lewego koła podczas przejazdu po łukach o małym promieniu.

Zestawienie zidentyfikowanych klas kontaktu oraz intensywności zużywania się kół i szyn podczas przejazdu po torze prostym oraz o dużym promieniu.

Poniżej zaprezentowano przykładowe klasy kontaktu koła z szyną.


jednopunktowy zew. / klasa zuż.: 2

jednopunktowy obrzeże / klasa zuż.: 3

wielopunktowy wąski / klasa zuż.: 3

wielopunktowy szeroki / klasa zuż.: 3

konforemny / klasa zuż.: 1

krzyżownica / klasa zuż.: 3

Prezentowane wyniki opracowano we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu sp. z o. o.

Zastosowania systemu INFRAIL:

  • Pomiar chwilowej intensywności zużywania koła i szyny
  • Poszukiwanie przyczyn wzmożonej emisji drgań i hałasu
  • Testy środków modyfikujących tarcie
  • Dobór prędkości eksploatacyjnej
  • Porównanie zachowania dynamicznego pojazdów
  • Weryfikacja nowych profili kół oraz par koło-szyna

Mapy wykonano przy wykorzystaniu aplikacji kepler.gl.

Kontakt