INFRAIL to pionierski system pomiarowy służący do pomiaru intensywności zużywania się kół i szyn w czasie rzeczywistym. Podstawą jego działania jest termowizja oraz konwolucyjne sieci neuronowe wytrenowanie na dedykowanym stanowisku rolkowym. System składa się z kamer termowizyjnych oraz dodatkowej aparatury rejestrującej ruch pojazdu, temperaturę kół i warunki otoczenia. W wyniku jego zastosowania otrzymuje się przebiegi i mapy zidentyfikowanej intensywności zużywania, klas kontaktu oraz temperatury kół taboru.
![]() Zwierciadło z kamerą termowizyjną zamocowaną w uchwycie | ![]() Uchwyt aparatury towarzyszącej |
![]() Aparatura agregująca dane | ![]() Stanowiska operatorów |
Zastosowanie systemu INFRAIL pozwala na głębsze zrozumienie zjawisk dotyczących zużywania występujących na styku koła z szyną. Umożliwia rejestrowanie zużywania podczas jazdy pojazdu szynowego, pozwalając na odniesienie obserwacji do zmieniających się warunków jazdy, eksploatacji oraz torowiska. Dotychczas wykorzystywane metody pomiaru zużycia kół i szyn opierają się na skumulowanych efektach zużycia (zmiana profilu, ubytek masy), co nie pozwala na określenie przyczyn zużywania.
Zastosowania systemu INFRAIL:
- Pomiar chwilowej intensywności zużywania koła i szyny
- Poszukiwanie przyczyn wzmożonej emisji drgań i hałasu
- Testy środków modyfikujących tarcie
- Dobór prędkości eksploatacyjnej
- Porównanie zachowania dynamicznego pojazdów
- Weryfikacja nowych profili kół oraz par koło-szyna
Postępowanie patentowe jest w toku.