INFRAIL to pionierski system pomiarowy służący do pomiaru intensywności zużywania się kół i szyn w czasie rzeczywistym. Podstawą jego działania jest termowizja oraz konwolucyjne sieci neuronowe wytrenowanie na dedykowanym stanowisku rolkowym. System składa się z kamer termowizyjnych oraz dodatkowej aparatury rejestrującej ruch pojazdu, temperaturę kół i warunki otoczenia. W wyniku jego zastosowania otrzymuje się przebiegi i mapy zidentyfikowanej intensywności zużywania, klas kontaktu oraz temperatury kół taboru.


Zwierciadło z kamerą termowizyjną zamocowaną w uchwycie

Uchwyt aparatury towarzyszącej

Aparatura agregująca dane

Stanowiska operatorów

Zastosowanie systemu INFRAIL pozwala na głębsze zrozumienie zjawisk dotyczących zużywania występujących na styku koła z szyną. Umożliwia rejestrowanie zużywania podczas jazdy pojazdu szynowego, pozwalając na odniesienie obserwacji do zmieniających się warunków jazdy, eksploatacji oraz torowiska. Dotychczas wykorzystywane metody pomiaru zużycia kół i szyn opierają się na skumulowanych efektach zużycia (zmiana profilu, ubytek masy), co nie pozwala na określenie przyczyn zużywania. 

Zastosowania systemu INFRAIL:

  • Pomiar chwilowej intensywności zużywania koła i szyny
  • Poszukiwanie przyczyn wzmożonej emisji drgań i hałasu
  • Testy środków modyfikujących tarcie
  • Dobór prędkości eksploatacyjnej
  • Porównanie zachowania dynamicznego pojazdów
  • Weryfikacja nowych profili kół oraz par koło-szyna

Postępowanie patentowe jest w toku.

Przykładowe wyniki   Kontakt